Bratislava, 28.5.2024, Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek (SK SaPA) podporuje potrebu investovať do vzdelávania a zručností, ako nevyhnutných pre udržanie vysokej úrovne kvality ošetrovateľstva a starostlivosti, čo bude mať pozitívny vplyv na bezpečnosť pacientov . Ako členská organizácia Európskej federácie sestier (EFN) SK SaPA podporila pozičné dokumenty EFN o celoživotnom vzdelávaní (LLL) (2019) a kontinuálnom profesijnom rozvoji (CPD) (2015), zosúladených s pilierom sociálnych práv Európskej komisie.
- Sestry majú mať možnosť prístupu k celoživotnému vzdelávaniu vo všetkých členských štátoch EÚ s podporou príslušných štruktúr štátu podľa smernice o uznávaní odborných kvalifikácií.
- Sestry majú mať možnosť prístupu k aktivitám celoživotného vzdelávania a odbornej príprave v rámci pracovného času. Zamestnávatelia by mali podporovať sestry, tak, že im zabezpečia primerané kariérne príležitosti, pričom obsah vzdelávania by mal byť flexibilný a prispôsobený potrebám sestier.
- Celoživotné vzdelávanie je potrebné zakotviť v učebných osnovách vzdelávania a odbornej prípravy sestier, keďže LLL/CPD je v Smernici EÚ 2013/55/EÚ prioritou. Je nevyhnutné zabezpečiť, aby počiatočné základy odborného vzdelania a kontinuálneho vzdelávania boli prístupné všetkým študentom ošetrovateľstva, aby sa priebežné učenie a vzdelávanie stalo bežnou súčasťou rozvíjajúcej sa vzdelávacej dráhy sestier počas celej profesionálnej kariéry.
- Začlenenie vývoja v oblasti informačných technológií a digitálnych zručností do vzdelávania a priebežného vzdelávania, pretože digitálne riešenia môžu skutočne pozitívne ovplyvniť podporu odborného vzdelania a kontinuálneho vzdelávania. Tieto zručnosti musia byť neoddeliteľnou súčasťou vzdelávacích a výcvikových programov pre sestry vo všetkých zariadeniach zdravotnej starostlivosti. Je dôležité, aby aj pedagógovia a školitelia mali digitálne zručnosti a boli schopní vytvárať digitálne vzdelávacie jednotky.
- Vytvorenie vzdelávacieho prostredia v zdravotníckom sektore a podmienok fungovania, vrátane dostupnosti financovaných programov s primeraným počtom pracovníkov, ktorí umožnia skvalitnenie obsahu vzdelávania. Vzdelávania tak, aby bolo možné zaručiť LLL/CPD ako neoddeliteľnú súčasť kariérnej dráhy sestier.
- Pre realizáciu národnej stratégie týkajúcej sa celoživotného vzdelávania/odborného vzdelávania je potrebné zabezpečiť, aby národné asociácie sestier boli akceptované pri tvorbe národných programov ďalšieho vzdelávania a odbornej prípravy, a aby sa im poskytli potrebné finančné prostriedky s politickou podporou. Okrem toho sú potrebné špecifikácie, ako by sa malo ďalšie vzdelávanie a odborná príprava dokumentovať, napríklad evidenciou v národnom registri, ktorý na Slovensku vedú príslušné komory.
- Voľný pohyb odborníkov v rámci celej EÚ je zakotvený v smernici EÚ 2013/55/EÚ a voľný pohyb sestier môže byť zaručený len pri vzájomnom uznávaní národných programov vzdelávania v rámci krajín EÚ a medzi nimi.
Council Recommendation on key competences for lifelong learning (2018). Available at:
EFN (2015), Position Paper on Continuous Professional Development (CPD). Available at: https://efn.eu/wp-content/uploads/EFN-Position-Paper-on-CPD-Final042015.pdf
EFN (2019), EU Roadmap to advance Lifelong Learning. Available at: https://efn.eu/wp-content/uploads/EU-Roadmap-to-advance-Lifelong-Learning-April-2019.pdf
Directive 2013/55/EU of the European Parliament and of the Council of 20 November 2013 amending Directive 2005/36/EC on the recognition of professional qualifications and Regulation (EU) No 1024/2012 on administrative cooperation through the Internal Market Information System (‘the IMI Regulation’) (2013) (Online). Available here: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32013L0055
European Pillar of Social Rights. Available at:
https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1226&langId=en
European Education Area by 2025. Available at:
https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/a-european-education-area-by-2025.html
Erasmus (2023), Adult Education (staff training). Available at: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/opportunities/opportunities-for-individuals/staff-training/adult-education-staff-training
Gopee, N. (2005): Facilitating the implementation of lifelong learning in nursing. British Journal of nursing, 2005, Vol 14, No 14, 761-767
Lera et al. (2020): Nurses Attitudes Towards Lifelong Learning via New Technologies. Asian/Pacifc Island Nursing Journal, 2020, Volume 5(2), 89-102
Mlambo et al. (2021): Lifelong learning and nurses continuing professional development, a meta-analysis of the literature. BMC Nursing, 2021, 20:62
Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek (SK SaPA) je samosprávna stavovská organizácia s celoslovenskou pôsobnosťou so sídlom v Bratislave, združujúca 36 000 sestier a 1 600 pôrodných asistentiek. Hlavnou úlohou SK SaPA je obhajovať profesijné, hospodárske a sociálne záujmy členov komory v zdravotníckych, sociálnych, školských a iných zariadeniach.